The Definition of Linguistics
Linguistics
is study of language. Linguistics is concerned with human language as
a universal and recognizable part of human behavior and of the human
abilities. Raja T. Nasr (1984). Linguistics is competence as being a
persons potential to speak a language, and his or her linguistics
performance as the realization of that potential. Monica
Crabtree & Joyce Powers (1994).
La
definición Lingüística
La
lingüística es el estudio de la lengua. Lingüística tiene
que ver con el lenguaje humano como una parte universal y reconocible
del comportamiento humano y de las capacidades humanas. Raja T. Nasr
(1984). La lingüística es la competencia como un potencial de
hablar un idioma personas, y su desempeño la lingüística como la
realización de ese potencial. Monica
Crabtree & Joyce Powers (1994).
The
Branches of linguistics
1.
General linguistic generally describes the concepts and categories of
a particular language or among all language. It also provides
analyzed theory of the language. Descriptive linguistic describes or
gives the data to confirm or refute the theory of particular language
explained generally.
2.
Micro linguistic is narrower view. It is concerned internal view of
language itself (structure of language systems) without related to
other sciences and without related how to apply it in daily life.
Some fields of micro linguistic:
a.
Phonetics, the study of the physical properties of sounds of human
language
b.
Phonology, the study of sounds as discrete, abstract elements in the
speaker's mind that distinguish meaning
c.
Morphology, the study of internal structures of words and how they
can be modified
d.
Syntax, the study of how words combine to form grammatical sentences
e.
Semantics, the study of the meaning of words (lexical semantics) and
fixed word combinations (phraseology), and how these combine to form
the meanings of sentences
f.
Pragmatics, the study of how utterances are used (literally,
figuratively, or otherwise) in communicative acts
g.
Discourse analysis, the analysis of language use in texts (spoken,
written, or signed)
h.
Applied linguistic is the branch of linguistic that is most concerned
with application of the concepts in everyday life, including
language-teaching.
3.
Macro linguistic is broadest view of language. It is concerned
external view of language itself with related to other sciences and
how to apply it in daily life. Some fields of micro linguistic:
a.
Stylistics, the study of linguistic factors that place a discourse in
context.
b.
Developmental linguistics, the study of the development of linguistic
ability in an individual, particularly the acquisition of language in
childhood.
c.
Historical linguistics or Diachronic linguistics, the study of
language change.
d.
Language geography, the study of the spatial patterns of languages.
e.
Evolutionary linguistics, the study of the origin and subsequent
development of language.
f.
Psycholinguistics, the study of the cognitive processes and
representations underlying language use.
g.
Sociolinguistics, the study of social patterns and norms of
linguistic variability.
h.
Clinical linguistics, the application of linguistic theory to the
area of Speech-Language Pathology.
i.
Neurolinguistics, the study of the brain networks that underlie
grammar and communication.
j.
Biolinguistics, the study of natural as well as human-taught
communication systems in animals compared to human language.
Computational
linguistics, the study of computational implementations of linguistic
structures.
Las
Ramas de la lingüística
1.
Lingüística General describe de forma general los conceptos y
categorías de un idioma en particular o entre todo el
lenguaje. También proporciona teoría analizada de la lengua.
Lingüística descriptiva describe o da los datos para confirmar o
refutar la teoría del lenguaje particular, se explica en general.
2.
Micro lingüística es vista más estrecho. Se ocupa vista
interna del lenguaje mismo (estructura de los sistemas de lenguaje)
sin relación con otras ciencias y sin relación de cómo
aplicarlo en la vida diaria. Algunos campos de la micro
lingüística:
a. Fonética,
el estudio de las propiedades físicas de los sonidos del lenguaje
humano
b. Fonología,
el estudio de los sonidos como elementos discretos, abstractos en la
mente del hablante que distinguen significado
c. Morfología,
el estudio de la estructura interna de las palabras y cómo se pueden
modificar
d. Sintaxis,
el estudio de cómo las palabras se combinan para formar oraciones
gramaticales
e. Semántica,
el estudio del significado de las palabras (semántica léxica) y
combinaciones de palabras fijas (fraseología), y cómo estos se
combinan para formar los significados de las oraciones
f. Pragmática,
el estudio de cómo se utilizan las expresiones (literalmente, en
sentido figurado, o de otra manera) en los actos comunicativos
g. El
análisis del discurso, el análisis del uso del lenguaje en los
textos (hablado, escrito o firmado)
h. Lingüística
Aplicada es la rama de la lingüística que esté más relacionado
con la aplicación de los conceptos en la vida cotidiana, incluyendo
la enseñanza de idiomas.
3.
Lingüística Macro es vista más amplio de la lengua. Es vista
externa preocupada por sí misma lengua con relación con otras
ciencias y cómo aplicarla en la vida diaria. Algunos campos de
la micro lingüística:
a. Estilística,
el estudio de los factores lingüísticos que ponen un discurso en su
contexto.
b. La
lingüística del Desarrollo, el estudio del desarrollo de la
competencia lingüística en un individuo, en particular la
adquisición del lenguaje en la infancia.
c. La
lingüística Histórica o Lingüística Diacrónica, el estudio del
cambio lingüístico.
d. Geografía
Idioma, el estudio de los patrones espaciales de idiomas.
e. La
lingüística Evolutiva, el estudio del origen y posterior desarrollo
del lenguaje.
f. Psicolingüística,
el estudio de los procesos cognitivos y representaciones uso del
lenguaje subyacente.
g. Sociolingüística,
el estudio de patrones y normas sociales de la variabilidad
lingüística.
h. Lingüística
clínica, la aplicación de la teoría lingüística para el área de
Patología del Lenguaje.
i. Neurolingüística,
el estudio de las redes cerebrales que subyacen a la gramática y la
comunicación.
j. Biolingüística,
el estudio de los recursos naturales, así como los sistemas de
comunicación humanos-enseñado en los animales en comparación con
el lenguaje humano.
La
lingüística computacional, el estudio de las implementaciones
computacionales de estructuras lingüísticas.
Fuente:
the esencial of scince lingüística raja t nasr. (1984)
archivos
de idioma, monica Crabtree & poderes Joyce (1994).
Ciencias
auxiliares de la lingüística.
Entre
ellas figuran: Filosofía, lógica, matemáticas, física, geografía,
biología, psicología, antropología, sociología e historia.
PHILOLOGY
Philology
is the study of language in written historical sources; it is a
combination of literary studies, history, and linguistics. It is also
more commonly defined as the study of literary texts and written
records, the establishment of their authenticity and their original
form, and the determination of their meaning.
FILOLOGÍA
Filología
es el estudio de la lengua en las fuentes históricas escritas; que
es una combinación de los estudios literarios, la historia y la
lingüística. También es más comúnmente definida como el
estudio de los textos literarios y los registros escritos, el
establecimiento de su autenticidad y de su forma original, y la
determinación de su significado.
Física
y Biología:
La lingüística se relaciona con la filosofía sobre todo en el
estudio de la naturaleza de los sonidos (Física Acústica), como
dijimos de hablar de fonética. Por razones análogas se relaciona
con la biología.
Geografía: Es una de las mas importante ciencias auxiliares de la Lingüística, pues todas las lenguas han nacido y evolucionado en determinados contextos geográficos, que influyeron profundamente sobre sus fonemas, escritura, estructura, vocabulario, formas de expresión, etc.
La psicología del yo es el estudio de cualquiera de la cognitiva y afectiva de representación de la identidad de uno o el sujeto de la experiencia.
Geografía: Es una de las mas importante ciencias auxiliares de la Lingüística, pues todas las lenguas han nacido y evolucionado en determinados contextos geográficos, que influyeron profundamente sobre sus fonemas, escritura, estructura, vocabulario, formas de expresión, etc.
La psicología del yo es el estudio de cualquiera de la cognitiva y afectiva de representación de la identidad de uno o el sujeto de la experiencia.
The
psychology
of self is the study of either the cognitive and affective
representation of one's identity or the subject of experience.
Psicología:
Es otra de las ciencias auxiliares de la Lingüística, pues los
individuos, antes de hablar con otras personas para comunicarles sus
sentimientos, ideas, conceptos, experiencias, etc., piensan; es
decir, “hablan consigo mismo”. Además, al hablar del idiolecto
dijimos que, si bien las lenguas son sistemas codificados, al usarlas
los individuos las adaptan a sus características personales
acentuando ciertos sonidos, modificado otros, cambiando los
significados de algunas palabras; o sea, los seres humanos se valen
de los signos lingüísticos como un recurso material para
comunicarse con los demás; si fuera posible la transmisión directa
del pensamiento de una persona a otra, la Lingüística dejaría de
existir.
Antropología y Sociología: Son también importantes ciencias auxiliares de la Lingüística. La primera estudia al hombre y su cultura; la segunda, al hombre como miembro de un grupo. De allí proviene su importancia en los estudios lingüísticos pues, como dijimos, las lenguas son sistemas de signos convencionales y sociales, o sea, producto del acuerdo de los seres humanos en sociedad.
Antropología y Sociología: Son también importantes ciencias auxiliares de la Lingüística. La primera estudia al hombre y su cultura; la segunda, al hombre como miembro de un grupo. De allí proviene su importancia en los estudios lingüísticos pues, como dijimos, las lenguas son sistemas de signos convencionales y sociales, o sea, producto del acuerdo de los seres humanos en sociedad.
Sociology is the scientific study of human social behavior and its origins, development, organizations, and institutions.
Historia: De lo visto hasta el momento, podemos concluir que la historia figura, al lado de la Filosofía, la Geografía, la Antropología y la Sociología, entre las más importantes ciencias auxiliares de la Lingüística.
UNIDAD
II
Indivíduo/Individual
or being
An individual is
a person or
a specific object. Individuality (or selfhood)
is the state or quality of being an individual; particularly of being
a person separate from other persons and possessing his or her own
needs or goals. The exact definition of an individual is important in
the fields of biology, law,
and philosophy.
Yo/Self
The self is
the subject of
one's own experience of phenomena:
perception, emotions, thoughts. In phenomenology,
it is conceived as what experiences,
and there isn't any experiencing without an experiencer, the self.
The self is therefore an "immediate given", an intrinsic
dimension of the fact of experiencing phenomena. In some other trends
of philosophy,
the self is instead seen as requiring
a reflexive perception of oneself,
the individual person, meaning the self in such a view is
anobject of consciousness.
El auto es
el sujeto de
la propia experiencia de los
fenómenos :
la percepción, las emociones, los pensamientos. En la
fenomenología ,
que se concibe como loexperimenta,
y no hay ninguna experimentar sin un experimentador, el yo. Por
ello, el yo es una "Dada inmediata", una dimensión
intrínseca del hecho de experimentar fenómenos. En
algunas otras tendencias de la
filosofía ,
el yo en su lugar se ve como que requiere
un reflexivo percepción de uno
mismo, la persona individual, es decir, el yo en ese punto de vista
es un objeto de la
conciencia .
Grupo/Group
A group is
a number of things or persons being in some relation to one another.
Sociedad/Society
SOCIETY
A
society, or a human society, is a group of people related to each
other through persistent relations, or a large social grouping
sharing the same geographical or virtual territory, subject to the
same political authority and dominant cultural expectations. Human
societies are characterized by patterns of relationships (social
relations) between individuals who share a distinctive culture and
institutions; a given society may be described as the sum total of
such relationships among its constituent members. In the social
sciencies, a larger society often evinces stratification and/or
dominance patterns in subgroups.
SOCIEDAD
Una
sociedad o una sociedad humana, es un grupo de gente relacionados
entre sí a través de las relaciones persistentes, o un gran grupo
social que comparten el mismo territorio geográfico o virtual, con
sujeción a la misma autoridad política y las expectativas
culturales dominantes. Las sociedades humanas se caracterizan
por patrones de relaciones sociales (relaciones) entre individuos que
comparten una cultura y las instituciones distintivo; una
sociedad determinada puede describirse como la suma total de este
tipo de relaciones entre sus miembros constituyentes. Recientes
de las ciencias sociales, una sociedad más grande con frecuencia
pone en evidencia la estratificación y / o patrones de dominio en
los subgrupos.
Convención/Convention
A
convention , in the sense of a meeting, is a gathering of individuals
who meet at an arranged place and time in order to discuss or engage
in some common interest.
Una convención ,
en el sentido de una reunión, es una reunión de personas que se
reúnen en un lugar y hora acordada con el fin de discutir o realizar
algún interés común.
Conducta/Behavior
Behavior
or behaviour is the range of actions and mannerisms made by organisms
, systems , or artificial entities in conjunction with themselves or
their environment, which includes the other systems or organisms
around as well as the (inanimate) physical environment.
Comportamiento o conducta es
el conjunto de acciones y gestos realizados por los
organismos , sistemas o entidades
artificiales en
conjunto con ellos mismos o su entorno, que incluye a los otros
sistemas u organismos de todo, así como la (inanimado) entorno
físico.
Conocimiento/Knowledge
Knowledge is
a familiarity, awareness or understanding of someone or something,
such s facts, information, descriptions,
or skills,
which is acquired
throughexperience or education by perceiving, discovering,
or learning.
El
conocimiento es
un conocimiento, la conciencia o entendimiento de alguien o de algo,
Como hechos , información , descripciones ,
o habilidades ,
que se adquiere a través de la
experiencia o la
educación por percibir , descubrir o aprender .
Cognoscitivismo/Cognoscitivism
Cognitivists
argued that the way people think impacts their behavior and therefore
cannot be a behavior in and of itself.
Cognitivistas
argumentaron que la forma de pensar afecta a su comportamiento y por
lo tanto no puede ser un comportamiento en sí mismo.
Constructivismo/constructivism
is
a branch in philosophy
of science maintaining
that natural
science consists
of mental constructs that are constructed with the aim of explaining
sensory experience (or measurements) of natural world.
Idiomas/Languages
LANGUAGE is
the human capacity for acquiring and using complex systems of
communication, and a language is any specific example of such a
system. The scientific study of language is called linguistics. Any
estimate of the precise number of languages in the world depends on a
partly arbitrary distinction between languages and dialects. However,
estimates vary between 6,000 and 7,000 languages in number.
LENGUAJE es
la capacidad humana para adquirir y utilizar sistemas complejos de
comunicación y una lengua es ningún ejemplo específico de un
sistema de este tipo. El estudio científico del lenguaje se
llama la lingüística. Cualquier estimación del número exacto
de lenguas en el mundo depende de una distinción en parte arbitraria
entre idiomas y dialectos. Sin embargo, las estimaciones varían
entre 6.000 y 7.000 lenguas en número.
Dialecto/Dialects
The
term dialect is
used in two distinct ways. One usage—the more common
among linguists—refers
to a variety of
a language that
is a characteristic of a particular group of the language's speakers
Gramática
tradicional/Traditional Grammar
Una gramática
tradicional es
un marco para la descripción de la estructura de
un idioma . Gramáticas
tradicionales se utilizan comúnmente en la
enseñanza de idiomas
A traditional
grammar is
a framework for the description of the structure of a language.
Traditional
grammars are commonly used in language
education.
Estructuralismo/Structuralism
Structuralism is
a theoretical paradigm
in sociology, anthropology, linguistics and semiotics positing
that elements of human culture must be understood in terms of their
relationship to a larger, overarching system or structure.
El
estructuralismo es
un paradigma teórico de la
sociología , la
antropología , la
lingüística y la
semiótica que
postulan que los elementos de la cultura humana debe ser entendida en
términos de su relación con un sistema o estructura global más
grande
Generativismo/Generativism
Funcionalismo/Functionalism
UNIDAD
III
Subsistemas
lingüísticos/Linguistics sub-systems
Fonológico/Fonological
Fonológico/Fonological
Phonology is
a branch of linguistics concerned
with the systematic organization of sounds in
languages.
Sintáctico/Sintactical
is
"the study of the principles and processes by
which sentences are
constructed in particular languages.
Semántico/ Semantical
Semántico/ Semantical
is
the study of meaning.
It focuses on the relation between signifiers,
like words, phrases, signs,
and symbols,
and what they stand for, their denotation.
Linguistic semantics is the study of meaning that is used for
understanding human expression through language
Es
el estudio de significado . Se
centra en la relación entre los
significantes ,
como palabras , frases , signos y símbolos ,
y lo que representan, su denotación .
Unidades lingüísticas de análisis/Linguistical Analysis units
Descripción/Description
Description
is one of four rhetorical modes (also known as modes of discourse ),
along with exposition , argumentation , and narration .
Descripción Es
uno de los cuatro modos
retóricos (también
conocidos como modos
de discurso ),
junto con la
exposición ,la
argumentación y la
narración
Prescripción/Prescription
In linguistics, prescription or prescriptivism is
the practice of championing one variety or
manner of speaking of alanguage against
another. It may imply a view that some forms are incorrect, improper,
illogical, lack communicative effect, or are of low aesthetic
value.[1] Sometimes
it is informed by linguistic
purism.
es
la práctica de la defensa de una variedad o
manera de hablar de un lenguaje en
contra de otro. Esto
puede implicar el fin de que algunas formas son efecto incorrecta,
inadecuada, ilógico, la falta de comunicación, o son de escaso
valor estético. [
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